Pentax Ricoh 645Z – midden-formaat revolutie

Na veel speculatie werd op 15 April 2014 de 2de midden-formaat camera van Pentax-Ricoh, de 645Z gepresenteerd. De 645Z was al eerder even te zien tijdens de Yokohama CP+ show in Japan, maar details van de camera waren nog niet bekend.


Wat maakt de 645Z zo s  peciaal?

De camera is een revolutie op verschillende vlakken. Meest opvallend is misschien nog wel de prijs. De camera gaat in Europa minder dan €8000,- Euro kosten. Dit maakt het een van de goedkoopste digitale midden-formaat camera’s op de markt.

De sensor in de 645Z (geproduceerd door Sony) is dezelfde 51 megapixel sensor die ook gebruikt wordt in de nieuwe modellen van de concurrentie, de Phase One en Hasselblad..
Digitale midden-formaat camera’s waren tot nu toe redelijk beperkt in gebruik.
Het bruikbare ISO bereik, de snelheid van opname en bouw maakt de meeste midden-formaat camera’s vooral geschikt voor studio gebruik of onder gecontroleerde omstandigheden. De nieuwe 645Z is gericht op een veel breder gebruik. Zo is de camera prima geschikt voor gebruik onder allerlei weersinvloeden en temperaturen. Door gebruik van een nieuwe CMOS sensor is het ISO bereik flink groter. Van ISO 25 tot 204800.
De 645Z beschikt verder over een uitstekende snelle autofocus die ook wordt toegepast in de Pentax K3 en met 3 beelden per seconde behoord het tot de snelste midden-formaat camera tot nu toe.

Eerste midden-formaat filmcamera
Naast de verrassende prijs, indrukwekkende sensor en brede inzetbaarheid biedt de camera nog iets wat nog niet eerder vertoont is, dat is dat het kan filmen. Ook al is de camera niet gericht op professionele fimers, het biedt toch indrukwekkende film functionaliteit.
De camera kan movie clips maken in 4K. Het kan opnemen in 1080HD @60i, 50i, 30P, 25P, 24P. Het kan ook opnemen in 720H, 60P en 50P voor slow motion doeleinden.

Juni 2014
De Pentax 645Z zal vanaf eind Juni beperkt leverbaar zijn,. De verwachting is dat er vanaf het begin van levering veel vraag naar is vanwege de combinatie van kwaliteit, mogelijkheden en uiterst competitieve prijs.

Michel Lammerse – Foto Propaganda 2014